قابل کاربران و بیماران محترم
قابل توجه کاربران محترم
نکاتی در مورد مقالات بخش ( مطالب پزشکی عمومی ) لطفا کلیک کنید.

گاستریت یا ورم معده چیست ؟

گاستریت یا ورم معده چیست ؟              ? What is Gastritis

گاستریت یا ورم معده به وجود التهاب و پرخونی در سطح داخلی مخاط معده و تخریب سلول های مخاطی معده اطلاق میشود . بعضی از بیماران با شنیدن اصطلاح ورم معده فکر میکنند که ناحیه بالای شکم  و زیر استخوان جناق سینه بایستی ورم کرده و بالا بیاید در صورتی که گاستریت بعلت حمله سلول های میکروسکوپی التهابی به مخاط معده  و  ایسکمی  بافتی  سطح اپیتلیال مخاط ایجاد شده و ربطی به باد کردن و و ورم کردن ناحیه معده ندارد .

هر چند وجود بعضی از علائم گوارشی  مانند درد و سوزش  سر دل و احساس ترش کردن و گاهی حالت تهوع  تشخیص بالینی  گاستریت را توسط پزشک مطرح میکند اما برای تشخیص قطعی گاستریت  بایستی  آندوسکوپی  و درصورت لزوم بیوپسی ( تکه برداری ) انجام شود .

علائم بالینی بیمار مبتلا به گاستریت مشابه زخم پپتیک معده و یا اثنی عشر ( Peptic Ulcer )  میباشد به همین دلیل بیماران به غلط  ورم معده را با زخم معده اشتباه میگیرند . این علائم شامل احساس درد و یا پیچش در قسمت فوقانی شکم – احساس ترش کردن غذا – احساس مزه اسیدی یا تلخی در دهان – زبان باردار و گاهی تهوع و استفراغ میباشد .

تنها موردی از علائم که در گاستریت ها  بندرت دیده میشود ارتیاط شروع درد با غذا خوردن است که اکثرا در زخم های معده و یا اثنی عشر دیده میشود . در صورت وجود زخم در معده بیمار سیری درد ناک داشته و با خوردن غذا  درد و سایر علائم تشدید میشود لذا این قبیل بیماران ازغذا خوردن گریزان هستند . بالعکس در صورت  وجود زخم  در اثنی عشر  بیمار گرسنگی  دردناک داشته و با خوردن  غذا درد و سایر علائم  تسکین مییابد و لذا بیماران  تمایل به  خوردن  مرتب غذا برای جلوگیری از شروع درد  را دارند .

بطور کلی وجود یک نوع میکرب به نام هلیکوباکتر پیلوری یکی از علل اصلی گاستریت میباشد که در صورت عدم ریشه کن نمودن کامل  و قطعی این میکرب بطور مزمن در دراز مدت ممکنست گاستریت به حالات مرضی جدی تری از قبیل زخم معده و یا سرطان معده تبدیل شود .

سایر علل مهم گاستریت شامل : انواع استرس های عصبی و جسمی  -  مصرف بیش از حد مجاز الکل - مصرف بی رویه  گروهی از مسکن ها  بنام  NSAIDs  -  سوختگی و عفونت های شدید در بدن - و جایگزینی بعضی از سلول های نابه جا در جدار معده  میباشد .

گاستریت در صورت عدم درمان  مناسب  بطور حاد ممکن است به حالتی بنام گاستریت زخمی شونده  یا  Erosive Gastritis  تبدیل شده  و با بروز زخم های  متعدد و سطحی در مخاط معده باعث  خون ریزی های شدید گوارشی بصورت استفراغ خونی و یا مدفوع خونی بشود .

گاستریت یا ورم معده در صورت  تشخیص صحیح  بایستی یطور قطعی و دقیق  و کامل  با داروهای  تخصصی درمان گردد  تا از بروز عوارض  جدی و گاه تهدید کننده  زندگی  جلوگیری شود . پروتکل های  داروئی  که توسط دکتر بهزاد نخعی  و دستیاران مورد پژوهش  و آزمایش قرار گرفته درصد موفقیت درمانی گاستریت را افزایش داده است .